Lister er jo nærmest obligatorisk, når kvinder blogger, og da jeg som så mange andre primært af det kvindelige køn er fanatisk tilhænger – og nærmest afhængig - af lister, vil jeg bruge lidt energi på at producere en til bloggen.
Nu er det jo ingen hemmelighed at denne blog ikke er startet på dag et i projektet, for projektet gik jo i gang helt tilbage i februar, men hvad er det så egentlig, vi har brugt al den tid til siden da, og hvordan var det egentlig det hele startede?
- Erkendelse: Der er et eller andet galt i vores udlån. De mange bøger på flotte institutionsreoler, der somme tider bliver præsenteret på dejlige filtduge med klippe-klistre plakater ovenover, fungerer ikke rigtigt mere. Og hvor er børnene egentlig?
- Tænke og snakke: Hvad kan vi gøre? Bogen er jo ikke det eneste medie, der er på banen i vores formidling til børn og unge. Hvad kan vi gøre for at skabe rum til andre medier også? Hvad med at smide bøgerne i kælderen? Ikke alle vel? Ok, så kun næsten.
- Skrive ansøgning til Biblioteksstyrelsen til projektet ”det (næsten) bogløse børnebibliotek” Læs den her.
- At smide bøgerne i kælderen var Biblioteksstyrelsen med på
- Projektstart: 1. februar
- Lav en platform: Vi ridser lige op, hvad det egentlig er for en kontekst vi laver projektet i. Hvordan er det nu lige biblioteksloven er, hvilke værdier og normer er der i vores hus, Hvordan er børns mediebrug, deres kultur osv. Hvordan kan det være børn står i hundredemeter kø foran Build-a-Bear, når de åbner? Kan vi lære noget af andre og hvor er vi unikke.
- Regler: Vi er alle med i projektet i vores team, så det er vigtigt, vi forpligter os overfor hinanden. Det har vi gjort i et regelsæt, der tager udgangspunkt i de værdier der er på Aalborg Bibliotekerne.
- Hvad med børnene? Hvad kunne de tænke sig?
- Få inspiration af IKEA og Gitte Schelde fra tegnestuen Pomp til at tænke bare en lille smule anderledes.
- Indretningen: Grupper om de forskellige rum i udlånet tænker skørt, men bruger også deres biblioteksfaglige viden i forhold til indretningen. Ideudveksling med og krav til IKEA, der skal lave tegningerne til vores udlån.
- Hvad med alt det andet? Grupper omkring vores kommunikation, arrangementer/udstillinger og en gruppe, der sikrer inddragelsen af børn i projektet er nedsat. Vi har også prøvet at se lidt på vores kompetencer, for hvad er det egentlig, vi skal kunne i det nye børnebibliotek.
Ok, det blev et overordnet rids. Har sikkert glemt et og andet, men bare lige så man sådan ca. ved, hvor vi står pt.
/Sonja
4 kommentarer:
Dejlig mulighed for et hurtigt overblik efter ferien! Nu ved jeg, hvor jeg skal "dykke ned", så vi rykker videre trods ferietid ;o)
Hej. Er der ikke sket noget siden juli? Jeg glæder mig meget til at høre om jeres erfaringer når I rigtig er kommet i gang. Jeg har forsøgt en mini-model her i Dalum, men de tal jeg har viser ikke nogen signifikant forskel. Min kollegaer synes til gengæld at de render mere i magasin - måske kan det være et indirekte sundhedsprojekt...
Hvor er børnebiblioteket bare blevet super fantastisk overfedt!
Hej med jer inde i børne-bib.
Jeg har i dag været på rundvisning i jeres nye børne bibliotek og må mod min forventning sige at jeg er positivt overrasket, for hvor ser det indbydende og dejligt ud det hele. Bliver spændende at følge fremover.... :-)
Send en kommentar