mandag den 2. juli 2007

Hvad har vi egentlig lavet i al den tid

Lister er jo nærmest obligatorisk, når kvinder blogger, og da jeg som så mange andre primært af det kvindelige køn er fanatisk tilhænger – og nærmest afhængig - af lister, vil jeg bruge lidt energi på at producere en til bloggen.

Nu er det jo ingen hemmelighed at denne blog ikke er startet på dag et i projektet, for projektet gik jo i gang helt tilbage i februar, men hvad er det så egentlig, vi har brugt al den tid til siden da, og hvordan var det egentlig det hele startede?

  1. Erkendelse: Der er et eller andet galt i vores udlån. De mange bøger på flotte institutionsreoler, der somme tider bliver præsenteret på dejlige filtduge med klippe-klistre plakater ovenover, fungerer ikke rigtigt mere. Og hvor er børnene egentlig?
  2. Tænke og snakke: Hvad kan vi gøre? Bogen er jo ikke det eneste medie, der er på banen i vores formidling til børn og unge. Hvad kan vi gøre for at skabe rum til andre medier også? Hvad med at smide bøgerne i kælderen? Ikke alle vel? Ok, så kun næsten.
  3. Skrive ansøgning til Biblioteksstyrelsen til projektet ”det (næsten) bogløse børnebibliotek” Læs den her.
  4. At smide bøgerne i kælderen var Biblioteksstyrelsen med på
  5. Projektstart: 1. februar
  6. Lav en platform: Vi ridser lige op, hvad det egentlig er for en kontekst vi laver projektet i. Hvordan er det nu lige biblioteksloven er, hvilke værdier og normer er der i vores hus, Hvordan er børns mediebrug, deres kultur osv. Hvordan kan det være børn står i hundredemeter kø foran Build-a-Bear, når de åbner? Kan vi lære noget af andre og hvor er vi unikke.
  7. Regler: Vi er alle med i projektet i vores team, så det er vigtigt, vi forpligter os overfor hinanden. Det har vi gjort i et regelsæt, der tager udgangspunkt i de værdier der er på Aalborg Bibliotekerne.
  8. Hvad med børnene? Hvad kunne de tænke sig?
  9. Få inspiration af IKEA og Gitte Schelde fra tegnestuen Pomp til at tænke bare en lille smule anderledes.
  10. Indretningen: Grupper om de forskellige rum i udlånet tænker skørt, men bruger også deres biblioteksfaglige viden i forhold til indretningen. Ideudveksling med og krav til IKEA, der skal lave tegningerne til vores udlån.
  11. Hvad med alt det andet? Grupper omkring vores kommunikation, arrangementer/udstillinger og en gruppe, der sikrer inddragelsen af børn i projektet er nedsat. Vi har også prøvet at se lidt på vores kompetencer, for hvad er det egentlig, vi skal kunne i det nye børnebibliotek.

Ok, det blev et overordnet rids. Har sikkert glemt et og andet, men bare lige så man sådan ca. ved, hvor vi står pt.

/Sonja

4 kommentarer:

Lea / Bibliotekar + Cand.It, Multimedier sagde ...

Dejlig mulighed for et hurtigt overblik efter ferien! Nu ved jeg, hvor jeg skal "dykke ned", så vi rykker videre trods ferietid ;o)

Thomas Ellegaard Langholz sagde ...

Hej. Er der ikke sket noget siden juli? Jeg glæder mig meget til at høre om jeres erfaringer når I rigtig er kommet i gang. Jeg har forsøgt en mini-model her i Dalum, men de tal jeg har viser ikke nogen signifikant forskel. Min kollegaer synes til gengæld at de render mere i magasin - måske kan det være et indirekte sundhedsprojekt...

Unknown sagde ...

Hvor er børnebiblioteket bare blevet super fantastisk overfedt!

Vibeke Andersen sagde ...

Hej med jer inde i børne-bib.

Jeg har i dag været på rundvisning i jeres nye børne bibliotek og må mod min forventning sige at jeg er positivt overrasket, for hvor ser det indbydende og dejligt ud det hele. Bliver spændende at følge fremover.... :-)